Singapur – Nowy Jork (Singapore Airlines)
Ta trasa jest naprawdę imponująca. Jej długość to 15 343 km i zalicza się do najdłuższych lotów bez przesiadek na świecie. Początek – to lotnisko Changi w Singapurze, a lądowanie po 18-19 godzinach lotu na międzynarodowym lotnisku Newark-Liberty. Do obsługi tego długodystansowego połączenia linie lotnicze Singapore Airlines wykorzystują specjalnie opracowany Airbus A350-900ULR (Ultra Long Range). Maszyna ta może pokonać dystans do 18 000 kilometrów bez międzylądowania. Ze względu na wyjątkowo długi czas lotu wnętrze zostało przeprojektowane w wariancie ULR (ultra dalekiego zasięgu). Ma zmodyfikowany układ paliwowy, który umożliwia zatankowanie o 24 tys. litrów paliwa więcej niż dotychczas. Samolot oferuje miejsca dla jedynie 161 pasażerów, podzielonych na 67 miejsc w klasie biznes i 94 miejsca w klasie ekonomicznej premium. Nie znajdziemy na jego pokładzie typowej klasy ekonomicznej z ciasno ulokowanymi fotelami. Nie na tak długą podróż.
Doha – Auckland (Qatar Airways)
Podróż Boeingiem 777-200LR z Dohy do Auckland w Nowej Zelandii trwa średnio 16,5 godziny. W drodze powrotnej półtorej godziny krócej. To dzięki przeciwnym wiatrom. Długość trasy również imponująca – 14 535 kilometrów. Na pokładzie samolotu mieści się 259 pasażerów, którzy mają do dyspozycji m.in. pięć toalet. Średnia cena biletu na ten lot wynosi ok. 2340 dolarów (w obie strony).
Perth – Londyn (Qantas)
To trzecia najdłuższa trasa na świecie licząca 14 498 km. Lot z Australii do stolicy Anglii zajmuje nieco ponad 17 godzin na pokładzie supernowoczesnego Boeinga 787-9 Dreamliner. To samolot, który w 50 procentach jest wykonany z kompozytów i jest wyposażony w najnowocześniejszą elektronikę, w tym m.in. w rozbudowany system rozrywki pokładowej czy możliwość przyciemniania lub rozjaśniania szyb przez pasażerów. Warto podkreślić, że dzięki swojej konstrukcji w Dreamlinerze panuje ciśnienie porównywalne z tym na Kasprowym Wierchu (ok. 1900 m), podczas gdy w standardowych samolotach jest to prawie szczyt Rysów (2400 m). Według ekspertów od lotnictwa, te samoloty zapewniają największy komfort lotu.
Melbourne – Dallas (Qantas)
Z Australii wszędzie jest daleko. Nic dziwnego, że z tego kraju rozpoczynają się najdłuższe loty, jak ten z Melbourne do Dallas. Trasę o długości 14 471 km obsługują także australijskie linie lotnicze Qantas. Podróż Boeingiem 787-9 z australijskiej metropolii do Teksasu zajmuje około 17 godzin i 45 minut. W latach 2013–2016 były to najdłuższe regularne loty komercyjne bez międzylądowania na świecie.
Dubaj – Auckland (Emirates)
Na tej trasie pasażerowie mogą korzystać nie tylko z baru, ale i prysznicu spa. To wszystko jest dostępne na pokładzie Airbusa A380, który obsługuje tę trasę liczącą 14 200 kilometrów. Na jej pokonanie potrzebuje ok. 16 godzin. W tym czasie pasażerowie mają zapewnionych siedem posiłków z bogatej karty dań oraz duży wybór win. Fotele w klasie business posiadają funkcję masażu. Nikt też nie powinien narzekać na ciasnotę. Odległości między siedzeniami wynoszą ok. 80 cm.
Shenzhen – Meksyk (China Southern Airlines)
To najdłuższy komercyjny lot z Chin, liczący dokładnie 14 147 km. Lot Airbusem A350 trwa 16 godzin. Pierwszy, inauguracyjny lot na tej trasie odbył się w maju 2024 roku. Loty odbywają się dwa razy w tygodniu, a w obsłudze jest szerokokadłubowy samolot pasażerski Airbus 350. Nie jest to pierwsze połączenie chińskiego przewoźnika do stolicy Meksyku. W przeszłości linia China Southern Airlines realizowała połączenie z Kantonu do Mexico City z międzylądowaniem w Vancouver, które zostało jednak zawieszone wraz z wybuchem pandemii.
Singapur – Los Angeles (Singapore Airlines)
14 114 kilometrów w 17 godzin i 55 minut. Uff, długo. Podczas lotu ponad chmurami samolot musi stawić czoła silnym wiatrom, ale lot powrotny trwa na szczęście dużo krócej - „tylko” 15 godzin. Trasę obsługują samoloty Airbus A350-900ULR. To specjalnie wyposażone wersje dalekiego zasięgu. Wariant ten ma maksymalny zasięg do 18 000 kilometrów, co jest możliwe przede wszystkim dzięki innowacyjnemu rodzajowi magazynowania paliwa i aerodynamicznie zoptymalizowanej konstrukcji opracowanej w najdrobniejszych szczegółach. Pasażerowie w czasie lotu mogą korzystać z bogatej oferty multimediów, dzięki systemowi rozrywki pokładowej, w tym gier komputerowych.
Bangalore – San Francisco (Air India)
Przebycie tej trasy o długości 14 003 km samolotem Boeing 777 linii Air India zajmuje około 15 godzin i 55 minut.
Houston – Sydney (United Airlines)
Linie United Airlines latają na tej trasie Boeingiem 787-9 z 252 miejscami. Na pokonanie trasy o długości 13 833 km samolot potrzebuje około 17,5 godziny. To dłużej niż na innych trasach o podobnej długości. Powodem są silne wiatry.
A jak to wygląda w przypadku Polski? Najdłuższy lot naszego przewoźnika - PLL LOT, odbył się 31 marca 2020 r. na trasie Warszawa - Buenos Aires. Trwał 14 godzin i 55 minut, a Boeing 787 Dreamliner pokonał wtedy prawie 15 tys. km bez międzylądowania. Było to jednak jednorazowe, „awaryjne” połączenie w czasie trwania pandemii. Obecnie PLL LOT ma w ofercie regularne połączenie z Warszawy do Los Angeles. To najdłuższa regularna trasa - 9661 km i lot trwa 12 godzin i 45 minut.
Źródło:
https://www.derstandard.at/story/3000000247789/die-laengsten-nonstop-fluege-der-welt
https://www.lot.com/pl/pl/odkrywaj/o-lot/flota/boeing-787-9-dreamliner