Żadnych nowych dodatkowych pasów, tuneli, estakad. Ponad połowa Szwajcarów opowiedziała się w miniony weekend przeciwko rozbudowie autostrad w kraju. To oznacza porażkę rządu, który przymierzał się do rozbudowy szwajcarskiej infrastruktury drogowej – zwłaszcza najdłuższej w kraju autostrady A1 liczącej 410 kilometrów.
Według planów miała być rozbudowana o trzy odcinki: zaplanowano przedłużenie pasów na trasach pomiędzy Le Vengeron a Nyon nad Jeziorem Genewskim, pomiędzy Bernem-Wankdorf i Schönbühl oraz pomiędzy Schönbühl i Kirchberg. Ponadto autostrada A4 w pobliżu Schaffhausen miała mieć drugą nitkę w tunelu Fäsenstaub, a autostrada A1 w pobliżu St. Gallen - trzecią nitkę do tunelu Rosenberg. Szczególnie duży projekt miał na celu usprawnienie ruchu między Szwajcarią a Niemcami i Francją.
Te inwestycje, których zakończenie planowano na lata trzydzieste XXI w. nie powstaną. Wynik referendum nie pozostawia złudzeń: Szwajcarzy ani myślą o rozbudowie swoich autostrad, z których większość to obecnie drogi dwupasmowe w każdym kierunku. Rządowe argumenty ich wcale nie przekonały.
Chodziło o korki, które doskwierają kierowcom. Plan rozbudowy autostrad miał ten problem rozwiązać. Od 1990 roku ruch na drogach Szwajcarii zwiększył się dwukrotnie. W wielu miejscach tworzą się regularnie korki, a kierowcy, chcąc ich uniknąć, jeżdżą lokalnymi drogami, co zmniejszyło bezpieczeństwo.
W grę wchodziło prawie pięć miliardów euro. Nic dziwnego, że wiele firm budowlanych ostrzyło sobie zęby na tak intratne kontrakty. Na razie muszą się obejść smakiem.
Przeciwni byli m.in. obrońcy przyrody, socjaldemokraci i lokalni mieszkańcy. I wygrali. Powołali komitet „Nie dla nadmiernej rozbudowy autostrad” i to oni doprowadzili do tego referendum. 52 procent powiedziało ”nie”.
Co chcą zamiast rozbudowy? „Celem przyszłościowej polityki transportowej jest umożliwienie jak największej liczbie osób przesiadki z samochodów na rzecz transportu publicznego lub rowerów” – podkreślają. I dodają, że rozbudowa dróg szybkiego ruchu do „droga donikąd”.
„Konsekwencją (rozbudowy-kz) byłoby jeszcze więcej samochodów, jeszcze więcej hałasu, więcej zanieczyszczeń powietrza i więcej asfaltu, a jakość życia i przyrody spadłaby na dalszy plan” – argumentują.
Źródło:
https://www.derstandard.at/story/3000000246247/schweizer-sagen-nein-zu-ausbau-von-autobahnen